Vad är influencer marketing?

Influencer marketing är och innebär att ett företag eller en organisation använder sig av en social medie-profil, bloggare eller annan person med inflytande för att kommunicera ut en produkt, tjänst eller ett budskap.

Detta sker vanligtvis via profilens egna kanaler.

Med rätt influencer kan företag nå ut till fler

Med hjälp av influencer marketing kan företag nå ut till helt nya målgrupper och bygga varumärke. Genom att få dessa influencers att marknadsförs just din produkt eller tjänst i sina egna sociala medier når du ut till en publik som lyssnar på personen och ser ett värde i att ta del av det denne delar med sig av.

Ett betalt samarbete med en influencer på Instagram kan se ut så här.

Därför borde alla arbeta med influencer marketing idag

Spridning

Genom influencers kan du få ökad spridning och nå ut till fler och dit annonser inte når.

Autentiskt innehåll

Din marknadsföring och budskap blir autentiskt så influencerns får vara med i den kreativa processen och skapa bra innehåll, som passar både dig och deras egna kanaler.

Återanvändning

Se till att du som företag eller organisation kan återanvända innehåller som influencerns har skapat och använt i sina kanaler.

Ambassadörer

Se dina samarbeten med influencers som att de är ambassadörer. Gör du ett samarbete med en influencer som gillar ditt varumärke, kan denne bidra med en målgrupp, som influencern har inflytande på.

Segmentering

Genom att använda sig av influencer marketing och nischade influencers kan företag enkelt segmentera sin digitala marknadsföring och nå väldigt specifika målgrupper.