Vad är sociala medier

Sociala medier är ett samlingsnamn på digitala kanaler som tillåter alla användare att kommunicera direkt med varandra genom t.ex. bild, ljus, film eller text.

Sociala medier är motsatsen till mer traditionella medier, då sociala medier är kanaler för dialog och flervägskommunikation, inte envägskommunikation som präglar de mer traditionella medierna.

Exempel på populära sociala medier

Facebook, Instagram, Twitter, Snapchat, Youtube, LinkedIn, Pinterest med flera. Ja, listan kan göras väldigt lång då vi är mitt i en social media-era. Och många svenskar finns idag dagligen på flera olika sociala medier.

Bild tagen från svenskarna och internet 2017.

Varför är sociala medier viktigt?

Sociala medier är idag väldigt viktigt och vitalt för de flesta företag och verksamheter då alltfler personer använder sociala medier som källor för omvärldsbevakning, information, inspiration och kommunikation. Med andra ord är sociala medier viktigt för företag då de behöver vara där befintliga och potentiella kunder befinner sig.

Facebookannonsering – hur funkar det?

Att annonsera och sponsra inlägg på Facebook har idag blivit en stor del av den digitala strategin för många företag världen över. Att få nya kunder via Facebookannonsering behöver inte kosta en förmögenhet, och du kan nå en stor grupp människor och även agera nischat och målgruppsspecifikt. Men hur fungerar det i praktiken? Det går vi in på nu!

Så här fungerar annonsering på Facebook

Med Facebookannonsering kan du välja en målgrupp baserat på bland annat demografi, beteende och information, för att sedan fånga deras uppmärksamhet via annonser på Facebook. Du kan själv välja var annonsen ska synas på plattformen och under vilka datum annonsen ska gälla. Du kan t.ex. välja att den ska synas i flödet eller i högerkolumnen.

Behöver du hjälp med annonsering i sociala medier? Noor Digital är en välkänd och erfaren digitalbyrå som arbetar med just social media-annonsering.

Hur fungerar Facebook för företag?

Alla företag kan skapa en företagsprofil på Facebook – och för att lyckas bland alla företagsprofiler behöver din vara väl genomtänk och sticka ut i bruset.

Väck intresse

Skapa mervärde och väck intresse på din företagsprofil genom att erbjuda mer än bara produkter och erbjudanden. Facebook är inte platsen för fokusering på sälj utan här ska du engagera och ge mervärde till dina kunder. Ett bra sätt att skapa mervärde på är att använda video och film. Ge dina kunder en möjlighet att förstå er verksamhet och låt dem följa er med smart storytelling i filmformat.

Använd det senaste från Facebook

Våga att använda de senaste funktionerna från Facebook, och det är även ett strategiskt smart val. Facebook gillar att du som annonsör använder deras senaste funktioner och de släpper igenom dina annonser bättre.

Engagera följare

Ge dina kunder och följare något mer och uppmana till att de ska engageras sig med ditt innehåll. Engagera dem genom give aways eller olika omröstningar. Glöm inte heller att svara på respons, sociala medier är ett forum för dialog.

Annonsering på Instagram

Instagram är ett socialt medium där bilder ligger i fokus, och det är ett socialt nätverk som har växt sig väldigt stort och fortsätter att växa. Vi kommer att guida dig rätt och ge dig tips på hur du ska annonsera på Instagram om du vill ha med Instagram i din digitala marknadsföring.

Annonser på Instagram

Instagram-annonser ser mer eller mindre identiska ut med de bilder eller videos som syns i ditt flöde på Instagram. Det som är skillnad är att de inlägg som är annonser har en liten text längst upp till vänster där det står sponsrad och nere till vänster har annonser en ”call-to-action” knapp som vara ”Köp nu”, ”Se mer” eller ”Läs mer”.

Instagram för företag - så når du ut

Idag ses Instagram som en plattform och kanal som man ”måste” finnas på som företag eller organisation. Men att bara finnas där utan en tydlig strategi eller mål kommer du inte att lyckas. Här kommer vi ge dig våra bästa tips på hur du kan använda Instagram för företag.

Säg det med bild

Bilder är fortfarande i fokus och glöm inte det, men rörligt material är också bra att använda sig av, oavsett om det handlar om kännedom eller försäljning.

Personlighet

Våga visa vilka ni är bakom varumärket. Ge dem unikt innehåll de inte kan hitta någon annanstans. Det skapar även en mer personligare relation till era kunder.

Sätt upp en plan

Sätt en tydlig content plan där du vet vad som ska publiceras och när. Gör det enkelt att underhålla kanalen och se till att planen även följer era uppsatta mål.

Engagera

Komplettera ditt flöde med ”Instagram stories”. Detta är en funktion som är väldigt bra för engagemang. Du kan skapa omröstningar eller ställa frågor.

Lyssna & svara

Svara på kommentarer och var tillgänglig för feedback. Visa dina kunder och följare att du finns där och är aktiv.

Kontinuitet

Följ planen och se till att det postas nya inlägg med jämna mellanrum. Glöm inte varför du är på Instagram.

Följ upp

Följ alltid upp insatserna som görs på Instagram. Och fokusera inte enbart på antal följare.

Anlita experter

Har du inte tiden eller kunskapen att ta hand om ert konto på Instagram. Ta hjälp av experter som kan utveckla er närvaro på sociala medier.