Google Ads, som tidigare kallades Google Adwords är ett annonssystem av sökmotorn Google. Detta är ett sätt att visa annonser för potentiella kunder i sökmotorn.
Google Ads är de annonserna du ser överst eller längst när på en sökresultatsida när du söker på något.
Google Ads (adwords-annonsering) skiljer sig från organiska sökresultat då du betalar för att synas högst upp på specifika sökord och du betalar först när någon klickar på din annons. Detta kallas för CPC (cost-per-click), då du i rollen som annonsör först betalar vid ett klick och detta ger dig full kontroll över dina Ads-kostnader. Givetvis finns det flera olika betalningsmodeller, men CPC är den som är vanligast.
Vill du ha hjälp med annonsering via Google Ads?
Ta hjälp av en professionell byrå som exempelvis, Noor , som har lång erfarenhet av annonsering på Google med hjälp av just Google Ads (tidigare AdWords).
Här har vi samlat våra absolut bästa tips på hur du bäst lyckas med din annonsering på Google. Gör man detta på rätt sätt kan det ge dig riktigt bra resultat.
Innan du börjar annonsera – välj dina sökord med omsorg och välj de ord som du ser ger kunder och de som är relevanta för dig. Undvik med andra ord alltför bred annonsering på Google.
Ett vanligt nybörjarmisstag är att skicka all trafik från Google Ads till din webbplats startsida. Detta vill du inte göra då det inte ger en bra koppling mellan annons och landningssida. Led trafiken från annonsen till korrekt sida direkt.
Glöm inte uppföljningen av din annonsering på Google. Ett bra verktyg där du kan enkelt följa upp är Google Analytics.
Ge den som söker eller ”googlar” ett sökresultat som är det personen faktiskt söker på. Se till att dina annonser är en ”perfect match” med det valda ordet. Ha inte heller för många sökord i samma annonsgrupp.
Glöm inte att läsa på om Quality Score, denna kunskapen är viktig för att förstå hur annonseringen och budgivningen på Google Ads fungerar.
Att jobba med Google Ads (Adwords) annonsering tar tid och idag är det många som tar hjälp av proffs inom sökmotor- och sökannonsering.
Systemutveckling är en omfattande process som omfattar design, skapande, testning och underhåll av programvarusystem. Detta arbete kräver en noggrann planering och analys för att säkerställa att det slutliga systemet möter användarnas behov och fungerar effektivt inom dess avsedda miljö. För en djupare förståelse av vad systemutveckling innebär, kan du läsa vår artikel "Vad är systemutveckling?"