Influencer marketing är och innebär att ett företag eller en organisation använder sig av en social medie-profil, bloggare eller annan person med inflytande för att kommunicera ut en produkt, tjänst eller ett budskap. Detta sker vanligtvis via profilens egna kanaler.
Med hjälp av influencer marketing kan företag nå ut till helt nya målgrupper och bygga varumärke. Genom att få dessa influencers att marknadsföra just din produkt eller tjänst i sina egna sociala medier når du ut till en publik som lyssnar på personen och ser ett värde i att ta del av det denne delar med sig av.
Genom influencers kan du få ökad spridning och nå ut till fler och dit annonser inte når.
Din marknadsföring och budskap blir autentiskt då influencerns får vara med i den kreativa processen och skapa bra innehåll, som passar både dig och deras egna kanaler.
Se till att du som företag eller organisation kan återanvända innehåller som influencerns har skapat och använt i sina kanaler.
Se dina samarbeten med influencers som att de är ambassadörer. Gör du ett samarbete med en influencer som gillar ditt varumärke, kan denne bidra med en målgrupp, som influencern har inflytande på.
Genom att använda sig av influencer marketing och nischade influencers kan företag enkelt segmentera sin digitala marknadsföring och nå väldigt specifika målgrupper.