Sökmotoroptimering är ett samlingsbegrepp som omfattar olika metoder som används för att optimera din hemsida/webbplats. Det handlar med andra ord om att optimera din webbplats på ett sätt som får din webbplats att ranka högt i sökresultaten, på olika sökfraser som har hög relevans för dig och din verksamhet och såklart de som är intresserade av det du har att erbjuda. Exempel på sökfras här ”Vad är sökmotoroptimering?
Man kan säga att sökmotoroptimering står på två ben, optimering on page och off page.
Det som du gör på din hemsida det är on page och det innefattar bland annat sökord, sökfraser som finns på din hemsidas olika undersidor, rubriksättningen, titel- och metabeskrivning med mera.
Det andra benet inom sökmotoroptimering är det som sker off page. Off page är länkar utanför din hemsida.
Du behöver starka länkar till din hemsida från andra starka sidor, då detta är något Google värderar och det gör att du kommer högre upp i sökresultaten.
Exempel: Sida 1 länkar till Sida 2 – detta läser Google som att Sida 1 lägger sin röst på eller gillar Sida 2. Sida 1 skickar då en del av sin kraft till Sida 2, vilket i sin tur förstärker Sida 2 och detta hjälper Sida 2 till en bättre ranking på Google.
Varför vill man hamna högt upp i sökresultaten?
Jo, detta för att fler ska se ditt företag eller erbjudande och att det sedan ger dig värdefull trafik till din webbplats som också kan innebära fler affärer.
Det kanske låter lite krasst, men så är det idag. Syns man inte på Google som företag eller organisation så finns man inte.
Därför är det av stor vikt att man ser över sin digitala närvaro som företag för att nå ut till sina kunder och intressenter.
Just den metod vi nämnde ovan kallas för organisk sökmotoroptimering och det inbegriper att man arbetar med sökmotorernas organiska sökresultat, inte betalda annonser som Google Ads (Google Adwords) är.
Sökmotorerna blir allt mer smartare och ställer därmed högre krav på den som sökmotoroptimerar en webbplats. Du måste bland annat tänka på hur besökarens upplevelse blir, allt från användning av synonymer, länkar och rubriksättning.
Handfasta tips baserade på de senaste trenderna som gör att du får relevant trafik till din hemsida och en ökad försäljning. Läs våra råd och tips för sökmotoroptimering (SEO) här.
När du har satt igång ditt arbete med (SEO) sökmotoroptimering ska du inte nöja dig med några insatser. SEO är något du behöver jobba med långsiktigt. Google är en sökmotor som regelbundet gör ändringar som gör att du behöver jobba kontinuerligt och hålla dig uppdaterad.
Sätt en plan och lägg upp en bra strategi för hur du ska arbeta sökmotoroptimera din webbplats innan du börjar arbeta med optimeringen. Som med alla insatser inom digital marknadsföring behöver man ha en tydlig strategi innan man inleder ett arbete.
Tänk gärna lokal sökmotoroptimering om du är ett företag som finns på en viss ort. Tänk till exempel att du är en elfirma i Kungsbacka. Du kanske vill synas på sökordet: ”elfirma”, men det vill ju alla elfirmor i hela Sverige= stor och svår konkurrens. För att du ska synas på Google behöver du vara realistisk och då är det bra att börja på en lokal nivå. För en elfirma i Kungsbacka är det bättre att synas på t.ex. ”elfirma kungsbacka”.
Se över vilka ord du vill synas på. Sätt dig in i dina potentiella kunder och vad de kan tänkas söka på. En som behöver hjälp av en elfirma i Kungsbacka kanske söker på ”elfirma i kungsbacka”, ”anlita elfirma i kungsbacka”. Tänk på att det är lättare att rankas högt på sökord som färre satsar på eller kanske har något lägre sökvolym. Ta gärna hjälp av ett sökordsverktyg där du kan se sökvolymer.
Stirra dig inte blind på enbart sökord på hemsidan. Du ska fortfarande ge dina besökare ett värde och en bra upplevelse. Google känner även av om det produceras unikt och relevant innehåll på hemsidor. Så vad du än gör, kopiera inte någon annans text rätt av. Detta kommer Google att upptäcka och straffa dig för. Gör ett gediget eget arbete med innehållet. Tänk också på att en bra UX och UI-design är viktigt ur ett användarperspektiv och kan dessutom gynna din sökmotoroptimering positivt.
Se till att dina texter har en tydlig struktur och gör dem lättlästa. Detta gör du enkelt genom att ha en bra rubriksättning. Du hjälper även Google att förstå vad som är viktigast på din sida och vad den handlar om. Använd dina viktigaste sökord och fraser i dina olika rubriker. Varje undersida på en webbplats ska ha en H:1 (huvudrubrik), och den är viktigast. Dela sedan upp texten i underrubriker som H2-H5.
Länkarbete är viktigt för bra sökmotoroptimering. Använd dig av internlänkar för att återigen visa Google vad som är viktigast och med hjälp av internlänkar guidar du även dina besökare vidare på hemsidan. Glöm inte länkaarbetet off page – hur ser det ut med länkar till er hemsida?
Glöm inte att se till att uppdatera din hemsida ofta. Förse din webbplats med nyheter, artiklar eller kanske till och med guider. Du ger dina besökare ett högre värde av att faktiskt besöka din hemsida och Google ser också att du är aktiv.
Fuska och ta genvägar är något Google ser direkt. Ser Google att du fuskar och jobbar med en dålig form av sökmotoroptimering kan de ta bort sig från sökresultat. Du undviker detta genom att följa Googles riktlinjer.
Glöm inte att SEO är ett långsiktigt arbete, och det kan ta ett tag innan du ser resultaten av ditt optimeringsarbete. Ha tålamod och fortsätt arbeta smart med SEO.